توسعه فردی

مهارت های برتری که حرفه ای ها برای موفقیت در محل کار نیاز دارند

حرفه‌ای بودن به این معناست که فرد دارای دانش تخصصی در زمینه‌ای خاص است و علاوه بر آموزش‌های علمی اصلی، ممکن است آموزش‌های تکمیلی نیز دریافت کرده باشد. افرادی که به عنوان حرفه‌ای شناخته می‌شوند، معمولاً در زمینه‌هایی مانند آموزش، حقوق، مهندسی، پزشکی، ساختمانی، فناوری اطلاعات و حوزه‌های متعدد دیگر فعالیت می‌کنند.

توانایی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز برای هر حرفه ممکن است متفاوت باشند، اما معمولاً حرفه‌ای‌ها باید دارای مهارت‌های نرم و سخت مورد نیاز برای انجام کار خود باشند. مهارت‌های نرم شامل توانایی‌های ارتباطی، کار تیمی، مدیریت زمان، حل مسائل و تصمیم‌گیری است، در حالی که مهارت‌های سخت شامل دانش تخصصی و مهارت‌های فنی در زمینه خاصی است که فرد در آن فعالیت می‌کند.

هرچند که مهارت‌های حرفه‌ای بسته به حوزه فعالیت متفاوت است، اما برخی از مهارت‌های مشترکی که اغلب از افراد حرفه‌ای انتظار می‌رود عبارتند از:

  • توانایی‌های ارتباطی و هماهنگی
  • مهارت‌های مدیریت و رهبری
  • توانایی حل مسائل و تصمیم‌گیری
  • انعطاف‌پذیری و توانایی سازگاری با موقعیت‌های مختلف
  • توانایی کار تیمی و همکاری با دیگران
  • دانش تخصصی و تجربه کاری مناسب در زمینه مرتبط

این مهارت‌ها در بسیاری از زمینه‌ها اساسی هستند و افراد حرفه‌ای برای موفقیت در حرفه خود نیاز به توسعه و بهبود آنها دارند.

7 مهارت برتر حرفه ای

1. ارتباطات

مهارت های ارتباطی، به طور کلی، برای هر حرفه ای مهم است. این شامل ارتباطات نوشتاری، شفاهی و غیرکلامی است. با این حال، یکی از مهارت های ارتباطی مهم در دنیای امروز ایمیل است. تقریباً هر حرفه ای نیاز به مکاتبات ایمیلی دارد. حرفه ای ها باید بتوانند ایمیل های واضح و مختصر را با استفاده از قالب و لحن مناسب برای همکاران و کارفرمایان ایجاد کنند.

سایر مهارت های ارتباطی عبارتند از:

  • دفاع از خود و اهدافتان؛
  • درخواست کمک یا مشاوره؛
  • طوفان فکری؛
  • ایجاد خرید در یک ایده؛
  • نوشتن تجاری؛
  • برخورد با افراد سخت گیر؛
  • تسهیل کننده؛
  • رسیدگی به سیاست های اداری؛
  • دست دادن؛
  • فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)؛
  • مصاحبه کردن؛
  • مدیریت یک رابطه مثبت با کارفرما؛
  • استماع؛
  • شبکه سازی؛
  • اقناع؛
  • رزومه نوشتن؛
  • صحبت های کوچک؛
  • مهارتهای اجتماعی؛
  • ارتباط کلامی؛
  • ارتباط نوشتاری.

2. سخنرانی عمومی

تقریباً هر شغلی نیاز به سخنرانی عمومی دارد. در حالی که ممکن است به طور منظم سخنرانی های طولانی ارائه نکنید، احتمالاً باید در طول جلسات صحبت کنید، اطلاعاتی را به همکاران خود ارائه دهید و/یا با یک گروه به روشی کوچک صحبت کنید. حرفه ای ها باید بتوانند به وضوح با دیگران صحبت کنند و اطلاعات را به طور موثر ارائه دهند.

مهارت های زیر برای هر کسی که باید در جمع ارائه شود مهم است:

  • مفصل بندی؛
  • اعتماد به نفس؛
  • ایجاد اسلایدهای ارائه؛
  • متانت؛
  • فرافکنی؛
  • دریافت انتقاد و بازخورد؛
  • مهارتهای اجتماعی.

3. کار تیمی

همه حرفه ای ها باید در نوعی گروه کار کنند، خواه روی پروژه های تیمی کار کنند یا در تلاش برای کمک به یک شرکت برای رسیدن به ماموریتش. به عنوان یک حرفه ای، باید مهارت های بین فردی لازم برای کنار آمدن با دیگران را داشته باشید.

شما باید بتوانید مسئولیت را با دیگران به اشتراک بگذارید، ارتباط موثر برقرار کنید و به یک هدف مشترک برسید.

مهارت های کار گروهی دیگری نیز وجود دارد که متخصصان به آنها نیاز دارند:

  • مدیریت تعارض؛
  • حل تعارض؛
  • مذاکره؛
  • ایجاد رابطه؛
  • تیم سازی؛
  • مدیریت تیم؛

4. مدیریت زمان

به عنوان یک حرفه ای، شما موظف به انجام وظایف مختلفی خواهید بود. باید از مهارت های سازمانی استفاده کنید تا زمان خود را بودجه بندی کنید تا هر کار را در یک ضرب الاجل معین بدون احساس خستگی کامل کنید.

به موقع بودن ممکن است ساده به نظر برسد، اما یکی از مهمترین ویژگی های یک حرفه ای است.

کارمندانی که به موقع (یا بهتر است زودتر) حضور پیدا می کنند، اغلب از نظر کارفرمایان سخت کوش تر هستند (حتی اگر اینطور نباشد). بنابراین می توانید با چند دقیقه زودتر حضور در محل کار و جلسات، شهرت حرفه ای خود را افزایش دهید.

  • توجه به جزئیات؛
  • انگیزه درونی؛
  • رعایت ضرب الاجل ها؛
  • مدیریت پروژه؛
  • وقت شناسی؛
  • خود راه اندازی.

5. ریاست

صرف نظر از نقشی که در یک سازمان ایفا می کنید، مهارت های ریاست مهم هستند. چه در یک تیم کار کنید و چه در یک موقعیت مدیریتی، توانایی ریاست یک مهارت ضروری برای یک حرفه ای است.

برخی از مهارت هایی که توانایی های رهبری شما را نشان می دهد عبارتند از:

  • مسئوليت؛
  • بودجه بندی؛
  • آرام تحت فشار؛
  • مربیگری؛
  • هماهنگی منابع؛
  • تصمیم گیری؛
  • تعیین هدف؛
  • طرز فکر رشد؛
  • جمع آوری اطلاعات؛
  • نفوذ؛
  • مدیریت؛
  • منتورینگ؛
  • مدیریت جلسات؛
  • برنامه ریزی؛
  • ادب؛
  • مثبت بودن؛
  • اولویت بندی.

6. انعطاف پذیری

اکثر مشاغل به میزانی از انعطاف پذیری و توانایی تمایل به تغییر نیاز دارند. این مهم است که بتوانید دیدگاه های مختلف را درک کنید و با ایجاد تغییر، گردش کار و مشارکت خود را در شرکت تنظیم کنید.

در اینجا برخی از مهارت هایی وجود دارد که به شما امکان می دهد به کارفرمایان نشان دهید که انعطاف لازم برای موفقیت در کار را دارید:

  • قادر به تغییر نظر شما؛
  • تطبیق پذیری؛
  • تحلیل و بررسی؛
  • مدیریت خشم؛
  • صبر؛
  • ادراکی؛
  • حل مشکل.

7. مهارت های شخصی

مهارت‌های بین فردی، مهارت‌های نرمی هستند که کارکنان را قادر می‌سازد تا با سایر کارگران، مدیران، مشتریان، مشتریان، فروشندگان و سایر افرادی که در محیط کار تعامل دارند، به خوبی کار کنند. این مهارت‌ها و ویژگی‌های حرفه‌ای نیز برای موفقیت در شبکه‌سازی حرفه‌ای و مدیریت رشد شغلی شما مهم هستند.

  • مدیریت شغلی؛
  • برنامه ریزی شغلی؛
  • شایستگی؛
  • تفکر خلاقانه؛
  • تفکر انتقادی؛
  • هوش هیجانی؛
  • اعمال مرزها (شخصی، حرفه ای)؛
  • اخلاق؛
  • صداقت؛
  • فروتنی؛
  • تمامیت؛
  • صبر؛
  • ادراکی؛
  • استقامت؛
  • ماندگاری؛
  • عملی بودن؛
  • تاب آوری؛
  • توجه؛
  • خودآگاهی؛
  • اعتماد به نفس؛
  • خود مدیریتی؛
  • خود تبلیغی؛
  • خود تنظیمی؛
  • مدیریت استرس؛
  • مهارت های سخت.

علاوه بر مهارت‌های حرفه‌ای که در محل کار مورد نیاز است، مهارت‌های خاص شغل و انواع مختلفی از مهارت‌ها وجود دارد که می‌تواند به استخدام یا ارتقای شغلی شما کمک کند.

این مهارت های سخت شامل دانش و تخصص مورد نیاز برای انجام یک کار است. برخی از بهترین مهارت‌ها را که باید در رزومه خود گنجانده شود، مرور کنید، آنها را در مواد جستجوی شغل خود بگنجانید و در طول مصاحبه‌های شغلی به آنها اشاره کنید.

چگونه مهارت های خود را برجسته کنید

شما می توانید از این لیست مهارت ها در طول فرآیند جستجوی شغل خود استفاده کنید:

از کلمات مهارتی در رزومه خود استفاده کنید

مهمترین مکان برای گنجاندن ذکر این کلمات مهارتی در رزومه شما است. شما باید سعی کنید از برخی از این کلمات کلیدی هم در خلاصه مدارک رزومه و هم در شرح سوابق کاری خود استفاده کنید.

مهارت های خود را در Cover Letter برجسته کنید

ثانیاً، می توانید از این موارد در نامه خود استفاده کنید. در متن نامه خود می توانید به یکی دو مورد از این مهارت ها اشاره کنید و نمونه های خاصی از زمان هایی که آنها را در محل کار نشان داده اید ارائه دهید.

مهارت های خود را در طول مصاحبه نشان دهید

علاوه بر ذکر برخی از کلمات مهارت حرفه ای در طول مصاحبه، شما همچنین می خواهید حرفه ای بودن خود را در نحوه لباس پوشیدن، صحبت کردن و رفتار خود نشان دهید. به عنوان مثال، شما باید در تمام مصاحبه های خود به وضوح صحبت کنید و لباس حرفه ای بپوشید، علاوه بر این که توانایی کنار آمدن با دیگران را دارید.

هرچه بیشتر نشان دهید که این مهارت ها را دارید، در مصاحبه خود مؤثرتر خواهید بود.

البته، هر شغلی به مهارت ها و تجربیات متفاوتی نیاز دارد، بنابراین مطمئن شوید که فهرست مشاغل را به دقت بخوانید و بر مهارت های لیست شده توسط کارفرما تمرکز کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا