مهم ترین مهارت های ارتباطی برای موفقیت

از زمانی که از خواب بیدار میشویم تا زمانی که به خواب میرود، در تعامل با مردم قرار داریم، بدون توجه به اینکه برونگرا باشیم یا درونگرا، و بدون توجه به اینکه بخواهیم یا نخواهیم. به عبارت دیگر، مهارتهای ارتباطی از اهمیت بسزایی برخوردارند و در زمانهای مختلف از زندگی، نقش مهمی را ایفا میکنند.
مهارتهای ارتباطی میتوانند به شخصی ویژگیهایی اعطا کنند که او را قادر به برقراری ارتباط موثر با دیگران سازماندهی کند.
من در 20 سال گذشته زیر نظر و همراه با مدیران کار کرده ام. در حالی که “مهارت های IT” برای اجرا بسیار مهم هستند، مدیریت بدون مهارت های ارتباطی مناسب غیرممکن و غیرقابل پیش بینی است.
ما افرادی را که مهارتهای کافی در اختیار ندارند، به سمت نقشهای مدیریتی ارتقا دادهایم، اگرچه این تنها یکی از عوامل موفقیت نیست. ارتباطات بیعیب و نقص، مدیریت فرآیند، اولویتبندی، پشتیبانی از کارکنان در زمانهای دشوار، مواجهه با چالشهای غیرمنتظره، و مربیگری و یادگیری از دیگران، نقش مهمتری را برای مدیران ایفا میکنند تا کسب و کارها را به بهترین شکل مدیریت کنند.
آیا به آن دانشآموزی که همیشه به عنوان نماینده کلاس انتخاب میشد، یا به همکاری که همیشه بهترین ارائهها را ارائه میکرد، یا به دوستی که همیشه مورد علاقه دیگران بود، فکر کردهاید؟ چرا این افراد به این اندازه محبوب و مورد علاقه بودند؟ چه خصوصیات خاصی در آنها وجود داشت؟
روش برقراری ارتباط، روابط شخصی و حرفهای ما، نحوه رفتار در مواقع رسمی و غیررسمی، همه بخشی از مهارتهای نرم ما هستند.
مهارت های ارتباطی چه تفاوتی با مهارت های IT دارند؟
در گروههایی از افراد، انتخاب بهترین شخص در زمینه ریاضیات به سادگی ممکن است. یک آزمون ساده میتواند این را نشان دهد. اما تشخیص اینکه کدام فرد در مدیریت تعارض بهترین عمل میکند، دشوار است. هر فرد در مواجهه با موقعیتهای متضاد، واکنش مختلفی از خود نشان میدهد و هیچ استاندارد سخت و سریعی برای تصمیمگیری در این زمینه وجود ندارد.
مهارتهای فنی (IT) مهارتهای قابل آموزشی هستند که به راحتی قابل ارزیابی و مقایسه هستند. در دنیای دیجیتال، متخصصان نرمافزار، حسابداران، کارشناسان بازاریابی، نویسندگان متن، و وکلا وجود دارند. دانش اصلی که آنها را قادر میسازد وظایف خود را انجام دهند، مهارتهای IT است.
با این حال، مهارتهای ارتباطی و ویژگیهای غیرقابل اندازهگیری مبتنی بر شخصیت، بسیار پیچیدهتر هستند.
برای رشد و موفقیت کلی، یک فرد باید روی توسعه و پرورش هم مهارتهای فنی و هم مهارتهای نرم خود تمرکز کند. با این حال، تقریباً 97٪ از کارفرمایان در یک بررسی، مهارتهای نرم را از اهمیت بیشتری نسبت به مهارتهای فنی میدانند.
اهمیت مهارت های ارتباطی
آیا اطلاع داشتید که حدود 46 درصد از کارکنان جدید در عرض 18 ماه موفق به حفظ شغل خود نمیشوند؟ 89 درصد از این کارمندان به دلیل فقدان مهارتهای نرم، که ایشان را حرفهای نگه داشته و ارتباط موثری با دیگران برقرار کنند، شکست میخورند.
جهان پر از افراد با استعدادی است که به شکست میخورند و سالها در یک نقطه به دور چرخیدهاند. اما همچنین افرادی وجود دارند که از نظر فنی به خوبی موفق نیستند، اما در مدت کوتاهی به موفقیتهای خارقالعاده دست مییابند.
همانطور که در حیطهی حرفهای خود پیشرفت میکنید، از وظایف یک کارمند معمولی به مدیریت تیمها، برقراری ارتباط با مشتریان، برگزاری جلسات، ارائهی مطالب تأثیرگذار و دیگر فعالیتها قدم میگذارید.
همچنین با توسعهی الزامات و انتظارات تجاری متقابل، مهارتهای نرم برای برقراری روابط تجاری موفق بسیار حیاتی میشوند.
در ادامه، برخی از مواردی آمده که بر اهمیت مهارتهای نرم برای موفقیت تأکید میکنند:
- مصاحبههای شغلی: مصاحبهها در فرآیند استخدام بسیار اهمیت دارند. ممکن است شما مدرکی از یکی از بهترین دانشگاهها داشته و نمرات عالی در رزومهیتان داشته باشید، اما اگر نتوانید تصور خوبی از خود ارائه دهید، ممکن است فرصتی که شایستهاش بودید را از دست بدهید. مصاحبهکنندگان امروزی نه تنها به سوابق تحصیلی نگاه نمیکنند، بلکه به مهارتهای ارتباطی و توانایی شما در انطباق با نقش موردنظر نیز توجه دارند.
- موفقیت حرفهای: ممکن است برای یک فرصت شغلی عالی نامزد مناسبی باشید، اما اگر مهارتهای نرم مورد نیاز برای برقراری ارتباط با مشتریان را نداشته باشید، فرصت را از دست میدهید. موفقیت حرفهای تنها به تخصص و تجربهی کاری بستگی ندارد.
- رشد شخصیت: مهارتهای نرم شامل اخلاق، اعتماد به نفس، توانایی برقراری ارتباطات، شبکهسازی، خلاقیت و دیگر تواناییها هستند.
- آموزش مهارتهای ارتباطی: همانطور که بهترین ورزشکاران با مربیان کار میکنند، مدیران و مدیران میتوانند با کمک متخصصانی که در توسعه مهارتهای تجاری حیاتی هستند، سریعتر رشد کنند.
اهمیت مهارتهای ارتباطی نمیتواند کمرنگ شود؛ از این رو، رشد حرفهای خود را با اولویتبندی مهارتهای نرم موثرتر کنید.
چند مورد از مهارت های ارتباطی
در جهان پر از رقابت، افراد همواره به دنبال راههایی برای پیشرفت و توسعه هستند. از دانشآموزان مدرسه تا دانشجویان دانشگاه، از کارمندان تا کارآفرینان، همه درک کردهاند که مهارتهای نرم اساسی برای موفقیت در زندگی و حرفهیشان لازم و ضروری هستند.
در حوزه کسب و کار، مجموعهای از مهارتهای ضروری وجود دارد که میتواند به شما کمک کند تا شخصیت خود را توسعه داده و در مسیر شغلیتان پیشرفت کنید.
1. زبان بدن و مهارت های ارتباطی غیر کلامی
حتی زمانی که صحبت نمی کنید، از طریق بدن خود ارتباط برقرار می کنید. همانطور که می گویند، کلمات ما ممکن است دروغ باشند، اما بدن ما به ندرت دروغ می گوید. این یکی از مهارت های نرم مورد نیاز برای حرفه ای ها است. زبان بدن شما نحوه درک مردم از شما را تعیین می کند.
نحوه خم شدن شما در حین مکالمه یا روی هم زدن پاها، سیگنالهای خاصی را به طرفهایی که با آنها صحبت میکنید ارسال میکند. چرخیدن چشم ها استعاره ای رایج برای کسالت یا اختلاف است. ضربدری دستان خود در حین بحث نیز نشان دهنده عدم توافق است.
زبان بدن موضوعی پیچیده با تفاوت های ظریف در سراسر جهان است. در حالی که اکثر بهترین شیوه ها جهانی هستند، هنگام برقراری ارتباط بین المللی از تفاوت های محلی غافل نشوید.
احتمالاً به شما یاد داده اند که وقتی سؤالی دارید در مدرسه دست خود را بالا ببرید. با این حال، هنگام مکالمه با یونانی توهین است.
در مورد علامت معروف “هوی فلزی” با انگشتان اشاره و صورتی بالا چطور؟ اکثر کشورهای مدیترانه ای و لاتین این موضوع را در سطوح مختلف به صورت شخصی در نظر می گیرند.
2. گفتار عمومی و مهارت های ارتباط کلامی
گلوسوفوبیا یا ترس از صحبت کردن در جمع یکی از رایج ترین ترس های شناخته شده است. بسیاری از متخصصان، از جمله کارآفرینان و مدیران عامل، از سخنرانی در جمع می ترسند. مردم به دلیل ترس از سخنرانی در جمع و عدم مهارت های ارتباط کلامی فرصت ها را از دست می دهند.
غلبه بر ترس از سخنرانی در جمع نیاز به تمرین دارد و برخی از مدیران ممکن است همیشه قبل از قرار گرفتن در مقابل جمعیت احساس سرما کنند. و با این حال، سخنرانی و ارائه در جمع اغلب برای انجام کار شما هنگام بالا رفتن از نردبان مورد نیاز است.
مهارت های سخنرانی در جمع به عنوان شاخه ای از مهارت های نرم، به ارائه سخنرانی در طول کنفرانس محدود نمی شود. جلسات داخلی، دموی محصول، وبینارها نیز در همین دسته قرار می گیرند.
3. مهارت های اجتماعی
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که رشد شغلی بستگی زیادی به روابط خوب دارد. مهارت های اجتماعی شما تعیین کننده نحوه برخورد شما با همکاران، دوستان، مشتریان و آشنایان در موقعیت های رسمی و غیر رسمی است.
در طول وقفه های کنفرانس به چت چت فکر کنید. یا صحبت کولر آبی در دفتر. سایر اجتماعات اجتماعی مانند کوکتل با افرادی که نمی شناسید چطور؟
تکامل مهارتهای اجتماعی بهعنوان وسیلهای برای مشارکت در صحبتهای کوچک، ملاقات با افراد جدید، و واکنش به واکنشهای غیرمنتظره در طول مکالمه، ابزاری قدرتمند در ایجاد مهارتهای نرم قدرتمند برای موفقیت است.
4. مهارت های مذاکره
هماهنگی همواره به معنای برنده شدن نیست، بلکه به دستیابی به توافقی است که هر دو طرف از آن بهرهمند شوند. توانایی شما در انتقال مردم به سمت دیدگاه شماست، نه تنها در فروش، بلکه در هر جنبهای از زندگی و کار.
مذاکره، یک مهارت بسیار ضروری برای هر کسی است که در صنعت تجاری فعالیت میکند. بدون توجه به نقش شما، آیا فروشنده هستید، یا به سرمایهگذاران پیشنهاد میدهید یا به عنوان یک مدیر ارشد استخدام میشوید، یادگیری مهارتهای مذاکره برای حفظ جایگاه رهبریتان بسیار اهمیت دارد.
تبیین ایدههای خود در جلسات و بیان مزایای اساسی فروش، از جمله عواملی است که به شما قدرت مذاکره میدهد. اما استفاده نادرست از این قدرت میتواند به آسیب روابطی بین طرفین برسد. به همین دلیل، درک روشهای صحیح مدیریت مذاکرات نیازمند آموزش و تجربهی قبلی است.