روانشناسی

6 نکته برای تربیت بهتر فرزندانی با نظم و مرتب

فرزندان خود را به یک اندازه دوست داشته باشید، برای آنها پناهگاه امن باشید، بدترین راه برای تربیت استفاده از تنبیه های بدنی است، از سلامتی خودتان غافل نشوید، والدین مهربان در عین حال قاطع باشید، تربیت فرزند خود را هدفمند بدانید.

6 نکته تربیت فرزندان منظم

1. قوانینی را تعیین و تنظیم کنید. اگر شما نتوانید که رفتارهای فرزند خود را در دوران جوانی به خوبی مدیریت کنید، زمانی که بزرگ تر برایش سخت خواهد بود که یاد بگیرد زمانی که تنهاست و شما در کنارش نبودید، چگونه خود را مدیریت کند.شما همیشه باید قادر باشید که به سه سوال زیر پاسخ دهید:

فرزند من کجاست؟ فرزند من چه کار می کند؟ قوانینی را که فرزندتان از شما یاد گرفته است، برای خودش وضع کنید.

اشتاینبرگ به WebMD می‌گوید: «اما شما نمی‌توانید فرزندتان را مدیریت کنید. هنگامی که آنها در مدرسه راهنمایی هستند، باید به کودک اجازه دهید تکالیف خود را انجام دهد، انتخاب های خود را انجام دهد و مداخله نکنید.

2. استقلال فرزندتان را تقویت کنید. “تعیین محدودیت ها به کودک شما کمک می کند تا حس خودکنترلی را تقویت کند. تشویق به استقلال به او کمک می کند تا احساس خودراهبری را در او ایجاد کند. برای موفقیت در زندگی، او به هر دو نیاز دارد.”

استاینبرگ می گوید: ” برای کودکان طبیعی است که برای استقلال تلاش کنند. بسیاری از والدین به اشتباه استقلال فرزندشان را با سرکشی یا نافرمانی برابر می دانند. کودکان برای استقلال تلاش می کنند زیرا این بخشی از طبیعت انسان است که می خواهد احساس کنترل کند نه اینکه احساس کنترل شدن توسط فرد دیگری داشته باشد.”

3. ثابت قدم باشید. “اگر قوانین شما از روز به روز به شکل غیرقابل پیش بینی متفاوت است یا اگر آنها را فقط به صورت متناوب اجرا می کنید، اشتباه فرزندتان تقصیر شماست، نه او. مهمترین ابزار انضباطی شما ثبات است. افراد غیرقابل مذاکره خود را شناسایی کنید. هر چه اختیارات شما بیشتر باشد. بر اساس خرد و نه بر اساس قدرت، فرزند شما کمتر آن را به چالش می کشد.”

استاینبرگ به WebMD می گوید که بسیاری از والدین در سازگاری مشکل دارند. “وقتی والدین سازگار نیستند، بچه ها گیج می شوند. شما باید خود را مجبور کنید که سازگارتر باشید.”

4. از انضباط شدید پرهیز کنید. والدین هرگز نباید تحت هیچ شرایطی کودک را کتک بزنند. کودکانی که کتک می خورند، کتک می خورند، یا سیلی می خورند بیشتر در معرض درگیری با کودکان دیگر قرار دارند.”

استینبرگ به وب ام دی می گوید: ” شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد کتک زدن باعث پرخاشگری در کودکان می شود، که می تواند منجر به مشکلات ارتباطی با سایر کودکان شود.” راه های بسیار دیگری نیز برای نظم بخشیدن به کودکان وجود دارد، از جمله “وقت اضافه” که بهتر کار می کند و شامل پرخاشگری نمی شود.”

5. قوانین و تصمیمات خود را توضیح دهید. او می نویسد: «والدین خوب انتظاراتی دارند که می خواهند فرزندشان به آن عمل کند. “به طور کلی، والدین به کودکان خردسال بیش از حد توضیح می دهند و برای نوجوانان کم توضیح می دهند. آنچه برای شما واضح است ممکن است برای یک نوجوان 12 ساله آشکار نباشد. او اولویت ها، قضاوت یا تجربه ای که شما دارید را ندارد.”

یک مثال: یک معلم بسیار فعال و باهوش است اما در کلاس پاسخ ها را بیان می کند، به بچه های دیگر فرصت نمی دهد و در کلاس زیاد صحبت می کند. معلم او باید مشکل رفتار کودک را حل کند. او باید با کودک در این باره صحبت کند. اشتاینبرگ می گوید: ” ممکن است معلم بخواهد با معلم ملاقات کند و یک استراتژی مشترک ایجاد کند. این کودک باید یاد بگیرد که به کودکان دیگر فرصت پاسخ دادن به سوالات را بدهد.”

6. با فرزندتان با احترام رفتار کنید. اشتاینبرگ می نویسد: «بهترین راه برای دریافت رفتار محترمانه از فرزندتان این است که با او محترمانه رفتار کنید. “شما باید همان ادب را به فرزندتان بدهید که به دیگران می دهید. با او مودبانه صحبت کنید. به عقیده او احترام بگذارید. وقتی با شما صحبت می کند توجه کنید. با او مهربانانه رفتار کنید. سعی کنید تا زمانی که می توانید او را راضی کنید. کودکان با دیگران رفتار می کنند. رفتار والدینشان با آنها رابطه شما با فرزندتان پایه و اساس روابط او با دیگران است.”

به عنوان مثال، اگر فرزند شما اهل غذا خوردن است: «من شخصاً فکر نمی‌کنم والدین باید در مورد غذا خوردن کار بزرگی انجام دهند.» استینبرگ به WebMD می‌گوید. “کودکان ترجیحات غذایی را ایجاد می کنند. آنها اغلب آنها را در مراحل مختلف طی می کنند. شما نمی خواهید زمان غذا را به موقعیت های ناخوشایند تبدیل کنید. فقط اشتباه نکنید که غذاهای ناسالم را جایگزین کنید. اگر غذاهای ناسالم را در خانه نگه ندارید، آنها را انتخاب می کنند. آن را نمی خورد.”

ناتال می‌گوید به همین ترتیب، می‌توان از عصبانیت خط پرداخت جلوگیری کرد. بچه ها خیلی خوب به ساختار واکنش نشان می دهند. شما نمی توانید بدون اینکه آنها را برای آن آماده کنید به خرید بروید. به آنها بگویید، “ما 45 دقیقه آنجا خواهیم بود. مامان باید این را بخرد. لیست را به آنها نشان دهید. اگر آنها را آماده نکردید، آنها از ازدحام مردم خسته، خسته و ناراحت خواهند شد.”

ناتاله له وب ام دی گفته است : ” خانواده فراموش می کند که کودکان خود را در نظر داشته باشند، و همینطور به آنها احترام بگذارند. شما باید روی روابط خود از جمله ارتباط با بزرگسالان، ازدواج ها و دوستی ها کار کنید و آنها راتقویت کنید. ولی در مور رابطه خود با فرزندتان چطور هستید؟

اگر رابطه خوبی دارید، و واقعا با کودک خود هماهنگ هستید، این چیزی است که واقعا مهم است. پس هیچ کدام از این موارد مشکل ساز نخواهد بود.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا