توسعه فردی

چگونه هنگام مطالعه از همان ابتدا بهتر تمرکز کنیم

“اوه، من نمی توانم تمرکز کنم!”

استفاده از این ابزارهای مفید می‌تواند به شما کمک کند تا در هنگام مطالعه بهتر تمرکز کنید. شما می‌آموزید که چگونه برنامه‌ریزی موثری برای جلسات مطالعه انجام دهید و تمرکز خود را بهبود بخشید.

شما ممکن است تمرکزتان را در حین مطالعه از دست بدهید، اما اگر کتاب‌ها، یادداشت‌ها و لوازم التحریرتان را آماده کنید و پشت میزتان بنشینید، می‌توانید تمرکز خود را بهبود ببخشید و…

“اوه، من نمی توانم تمرکز کنم!”

شاید از بودن دانشجو لذت ببرید، اما حفظ یک مجموعه از یادداشت‌های سخنرانی به گونه‌ای که بتوانید امتحاناتتان را پاس کنید و مدرک خود را دریافت کنید، کاری دشوار است. به خصوص وقتی که اشیاءی جذاب و مغری‌کننده مانند… اوه، یک پروانه!

حتی دانشجویان با عملکرد برتر نیز احساس کمی از بی‌میلی و عدم تمرکز می‌کنند. اما تفاوت آنها در این است که عادات مطالعه صحیحی را دارند که نه تنها آنها را برای مطالعه تشویق می‌کند، بلکه آنها را هم در مسیرشان نگه می‌دارد.

رازشان چیست؟ و چطور می‌توانید بهتر تمرکز کنید و تمرکز و حافظه‌تان را در هنگام مطالعه بهبود ببخشید؟

شما دوست من، یک پاسخ (مجازی) را در اختیار دارید. در این مقاله ما قصد داریم به شما نشان دهیم:

  • چگونه از ابتدا می‌توانید تمرکز کنید.
  • چگونه می‌توانید تمرکز خود را حفظ کنید و با رویاپردازی مقابله کنید.
  • چگونه می‌توانید به فردی با تمرکز بیشتر تبدیل شوید.

چگونه از ابتدا تمرکز کنیم

تقریباً همه‌ی مسائل مرتبط با ناتوانی در تمرکز بر مطالعات به یکی از دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

۱. مشکل در شروع تمرکز بر مطالعات (معضلات اینرسی).

۲. مشکل در حفظ تمرکز هنگام مطالعه (رویاپردازی).

هر دو نتیجه‌ی ناامیدکننده‌ای دارند، اما برای پیشبرد موفقیت ممکن است نیاز به رویکردهای مختلف باشد. شما باید توانایی حفظ تمرکز خود را بهبود بخشیده و مانند زمانی که به خواب می‌روید، حواس پرتی را به حداقل برسانید. فقط در این صورت می‌توانید 100% از قدرت شناختی خود را در یادگیری و به خاطر سپردن آزاد بهره‌مند شوید.

در اینجا نحوه انجام این کار آمده است …

 یک “حباب مطالعه” آرام و بدون حواس پرتی راه اندازی کنید

همه چیز را آماده کنید: مواد درسی، لوازم التحریر، کوک‌های رژیمی… هرچیزی که باید یاد بگیرید را آماده کنید. وقتی که شروع به مطالعه می‌کنید، نباید برای چیزی بیدار شوید.

با اعضای خانواده خود، هم‌خانه‌ها، گربه‌ها، طوطی‌ها، گیاهان داخلی نیازمند… هرکسی که فکر می‌کنید ممکن است منبعی برای حواس‌پرتی باشد، صحبت کنید. به مودبیت توضیح دهید که اکنون زمان مطالعه است و شما قدردان آرامش با حداقل وقفه هستید.

صندوق دریافت خود را پاک کنید. اگر ایمیل‌هایی وجود دارند که نیاز به اقدامات زمان‌بر دارند، آن‌ها را در فهرست کارهایی که باید انجام دهید یادداشت کنید تا بعداً آن‌ها را فراموش نکنید. قاعده واضح است: انجام چند کار در واقع کار نمی‌کند!

تلفن خود را از نوتیفیکیشن‌ها پاک کنید و سپس آن را در حالت بی‌صدا روشن کنید تا نتواند پینگ کند و حواس شما را پرت کند. بهتر است آن را در اتاق دیگری قرار دهید. شما احساسی را آزار نخواهید داد، ما قول می‌دهیم.

اگر از دستگاهی کار می‌کنید، از برنامه‌ها و رسانه‌های اجتماعی که ممکن است اعلان‌های حواس‌پرتی برای شما ارسال کنند، خارج شوید.

بدن و ذهن خود را برای مطالعه آماده کنید. به دستشویی بروید، آب بنوشید، یک فنجان قهوه یا چای دم کنید، میان‌وعده‌های خود را تهیه کنید و شب قبل یک استراحت خوب داشته باشید.

هر کار مهمی را قبل از زمان اختصاص داده شده برای مطالعه حل کنید – مانند پرداخت قبض، غذا دادن به گربه یا قطع رابطه با دوست پسرتان – تا آنها پهنای باند ذهنی ارزشمند شما را نخورند.

اکنون، برای آماده کردن خود برای مطالعه لازم نیست همه موارد بالا را انجام دهید، اما اگر به راحتی حواس‌پرت می‌شوید و تمایل به تعلل در هنگام مطالعه دارید، پاک کردن بشقاب حتماً می‌تواند به تمرکز شما کمک کند.

نکته جانبی: آیا موسیقی می تواند به شما در تمرکز کمک کند؟

یک یافته کلی این است که اگر روی حفظ کردن و مطالعه مبتنی بر دانش کار می کنید، هر چه یک قطعه موسیقی بلندتر و پیچیده تر باشد، قدرت مغز شما بیشتر از چیزهای مهم دور می شود. بنابراین، اگر فردی هستید که برای مطالعه به صدای پس زمینه نیاز دارید، از موسیقی یا صداهای آرام و تکراری مانند نویز سفید، لو-فای یا ضربات دو گوش استفاده کنید.

فقط به یاد داشته باشید که همه افراد متفاوت هستند. چالش شما این است که بفهمید چگونه تمرکز و حافظه را به روشی که بهترین کار را برای شما دارد، بهبود بخشید. این که آیا این کار را با آواز نهنگ انجام دهید، سکوت مطلق، یا هیاهوی کافی شاپ محلی واقعاً مهم نیست. تا زمانی که اثری که سر و صدا یا موسیقی روی مغز شما می گذارد به شما کمک می کند هنگام مطالعه بهتر تمرکز کنید.

اکنون که محیط خود را به اندازه کافی آماده کرده اید – حباب مطالعه خود – وقت آن است که خود را برای تمرکز، تمرکز و به خاطر سپردن آماده کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا